Uiteenlopende vragen voor het Servicepunt

Afbeelding voor Uiteenlopende vragen voor het Servicepunt

Eén van de doelen van Zorg voor Parkinson is dat mensen in de regio gemakkelijker antwoord krijgen op hun vragen. Daarom is op 1 maart het Servicepunt Zorg voor Parkinson geopend. Hier kunt u terecht met allerlei vragen.

Souhaila werkt als polikliniekassistente bij het Radboudumc Expertisecentrum voor Parkinson en Bewegingsstoornissen en voor het Servicepunt. Souhaila vertelt: ‘Via het Servicepunt krijgen we uiteenlopende vragen van patiënten, naasten en zorgverleners. We hebben bijvoorbeeld met naasten gesproken die bellen met vragen over wat zij kunnen doen als hun partner parkinson heeft, en of ze een cursus of training kunnen volgen. Patiënten bellen soms met vragen over corona en de laatste tijd krijgen we ook berichten van mensen die zich willen aanmelden voor de nieuwsbrief.’

Persoonlijk advies via het ziekenhuis

Niet met al uw vragen kunt u terecht bij het Servicepunt: ‘Mijn collega’s en ik weten veel over de behandeling van mensen met parkinson, over de klachten die zij kunnen ervaren en over medicatie. Ook helpen we u op weg in de verschillende wet- en regelgeving. Maar als mensen persoonlijk advies willen over hun eigen behandeling of vragen hebben over het voorschrijven van medicatie, dan kunnen ze daarvoor beter terecht in het eigen ziekenhuis’, legt Souhaila uit.

Betrouwbare informatiebronnen

Zorg voor Parkinson werkt hard aan het verzamelen en bundelen van betrouwbare informatie over parkinson. Deze informatie kunnen de medewerkers van het Servicepunt goed gebruiken in hun werk: ‘We maken natuurlijk gebruik van onze eigen expertise, maar we gebruiken ook verschillende betrouwbare informatiebronnen. Als we het antwoord op een vraag niet direct weten of als we twijfelen, dan kunnen we andere collega’s inschakelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de maatschappelijk werker of ergotherapeut, of de verpleegkundig specialist of neuroloog bij hele specifieke vragen‘.

Zorgverleners ontlasten

Doordat de medewerkers van het Servicepunt makkelijk te bereiken zijn en ze snel reageren op vragen, worden andere zorgverleners ontlast. Hierdoor kunnen de zorgverleners zich helemaal richten op de behandeling en ondersteuning van iemand met parkinson.

Meer informatie

Neem bij vragen over zorg en welzijn gerust contact op met het Servicepunt. Het Servicepunt is bereikbaar op werkdagen tussen 10.00-12.00 en 14.00-16.00 uur. Uw vragen worden telefonisch of per e-mail beantwoord door de polikliniekassistenten Beatrix, Souhaila of Willeke. Twijfelt u of u met uw vraag terechtkunt bij het Servicepunt? Volg dan de stappen op deze pagina.

Bent u zorgverlener en wilt u anderen attenderen op het Servicepunt? Download dan de flyer en geef deze mee aan uw patiënt of cliënt.